Arkiv

Arkiv for februar, 2009

Anmeldelse: Raymond Khoury – Den Sidste Tempelridder

27 februar, 2009 Ingen kommentarer

Den Sidste Tempelridder

Raymond Khoury’s debut fra 2005, er en historisk spændingsroman i stil med Dan Brown’s Da Vinci Mysteriet og eventyrfilm som Indiana Jones og de nyere National Treasure film. Ligesom i disse, er hovedtemaet store arkæologiske opdagelser hvis eksistens truer med at ændre menneskets livsopfattelse.

Fortællingen tager sin begyndelse i 1291 hvor tempelriddernes borg i Akko i kongeriget Jerusalem er under angreb af de muslimske belejrere. Den unge tempelridder Martin må sammen med sine læremester Armaid flygte med det sidst-mulige skib, Tempelfalken, for at sikre ordenens og deres største hemmeligheds overlevelse, gemt i et lille juvelbesat skrin.

Flere hundrede år efter, i vore dage, er den første udstilling nogensinde med skatte fra det romersk-katolske Vatikan kommet på udstilling på det kendte Metropolitan Museum of Art (The MET) i New York.

Under den store åbningsfest, hvor både kendte og politikere deltager, rider fire mænd på hest hen mod museet iført Tempelridder kostumer og autentiske sværd, i hvad der til at starte med ligner en del af showet. Publikum bliver dog hurtigt klar over at der er noget helt galt, da en sikkerhedsvagt brutalt bliver halshugget og de fire ryttere dernæst ridder ind i museet og begynder at ødelægge de montré hvor de værdifulde genstande er udstillet og stjæle indholdet.

På museet befinder sig den 38-årige arkæolog Tess Chaykin sig, som midt i kaoset overværer et nærmest religiøst ritual, da en af de fire mænd klædt som tempelriddere tager en særlig mystisk genstand op og mumler sætningen "Sandheden vil sætte jer fri".

Efter røveriet forsvunder gerningsmændende og FBI sættes på sagen med agenten Sean Reilly i spidsen, med hjælp fra vatikanets udsending, De Angelis. Tess bliver via hendes særprægede vidneudsagn en del af efterforskningen, som hurtigt viser sig at handle om mere og meget større ting end et simpelt kup.

Da gerningsmændende én efter én myrdes af en ukendt person, leder tempelridder sporet, med Tess’ hjælp, i retningen af en tidligere arkæolog kollega ved navn WIlliam Vance og jagten på sandheden fortsætter over atlanten til Europa i tempelriddernes fodspor.

Veritas Vos Liberabit

Bogens handling følger skiftevis de sidste tempelridderes kamp for overlevelse i slutningen af 1200-tallet og nutiden, hvor jagten på deres hemmelighed  og formodede skjulte skat er skudt igang.

Den sidste Tempelridder bliver ofte sammenlignet med Dan Browns Da Vinci Mysteriet, og der er da også visse ligheder. Men hvor Da Vinci Mysteriet fokuser på hemmeligheden om at Jesus fik et barn med Maria Magdalena og har nulevende arvinger, er det i Den Sidste Tempelridder, kristendommen selv og de fire kendte evangelier i det nye testamente der er omdrejningspunktet for bogens plot, omend dette først viser sig et stykke inden i bogen.

Tempelridderordenen får pålagt en helt ny betydning, med en omfattende konspiration og ambition om at udviske linjerne mellem de tre store religioner; Kristendommen, Jødedommen og Islam.

At Den Sidste Tempelridder er Raymond Khoury’s debutroman kan godt mærkes, for selv om hans historie er oprigtig interessant og det bagvedliggende synspunkt bestemt er værd at tage op og diskutere, er hans fortæller evner er ikke helt på niveau med f.eks. Dan Brown.

Bogen ligger godt ud og har flere plot-twists, ganske som det forventes i denne slags bog. Intensiteten falder dog lidt da man først finder ud af hvad Tempelriddernes hemmelighed går ud på, for da begynder de religiøse diskussioner at tage lidt overhånd og fylder ganske enkelt for meget.

Selvom det er ganske interessant at høre argumenter for og imod religion og måske endda lære nogle ting man ikke vidste før, så tager det hastigheden og spændingen af fortællingen på et ganske uheldigt tidspunkt, omtrent 2/3 dele inde i bogen. Det er ærgeligt, men holder man ud lidt længere stiger spændingsniveauet igen dramatisk hen imod bogens nervepirrende og kontroversielle afslutning.

Netop slutningen i Den Sidste Tempelridder er interessant, fordi den ikke ender helt som man tror. Det sidste og alt-afgørende twist kommer faktisk først i de sidste linje på den sidste side. Få sider før den afsløring man finder der, sad jeg personligt med en følelse af at slutningen var "forkert" og var en smule frastødt over hovedpersonernes handlinger. Handlinger som kort efter virker, om ikke rigtige, så i hvert fald ikke så betydningsfulde.

Den Sidste Tempelrider en en energisk og underholdende spændingsroman som tager et nærmest evigt-aktuelt emne op til debat, dog uden selv at turde tage en endegyldig holdning til de spørgsmål den stiller. Det er måske godt for den brede læserskare, men vil uundgåeligt irritere nogen.

Det fortjener ligeledes at blive nævnt, at bogen er filmatiseret som en miniserie i to afsnit af amerikanske NBC og udsendt på TV i Januar 2009. Mon ikke den serie finder vej til en dansk tv-kanal engang senere på året. Jeg vil dog klart anbefale at læse bogen først, da TV-serien er gjort langt mindre alvorlig og har udeladt flere af de kontroversielle holdningspunkter, ligesom mange af de store spændingsmomenter er ændret eller rent film-teknisk bare er dårligt produceret.

Karakter: 7/10

7 stjerner

Anmeldt udgivelse: Dansk Paperback – ISBN-13: 9788777147753
Originalt Udgivelses år: 2005
Sideantal: 447

Links:

Anmeldelse: Stieg Larsson – Luftkastellet der blev sprængt

16 februar, 2009 Ingen kommentarer

Luftkastellet der blev sprængt

Luftkastellet der blev sprængt er den tredje og sidste krimi i Stieg Larssons enormt populære Millennium trilogi om det mærkelige makkerpar Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist.

Bogens handling starter umiddelbart efter den spændende slutning på Pigen der legede med ilden, og det er derfor helt nødvendigt at have læst dén for at følge med i Luftkastellet der blev sprængt.

Hvor Pigen der legede med ilden således i større grad adskiller sig både handlings og tidsmæssigt fra Mænd der hader kvinder, er Luftkastellet der blev sprængt mere en umiddelbar forlængelse af sin forgænger.

Lisbeth Salander og hendes russiske far er begge hårdt såret efter deres sammenstød, da Mikael Blomkvist finder dem på faderens gård, efter at have uskadeliggjort hendes abnorme bror Ronald. Lisbeth bliver med en kugle i hjernen fløjet til hospitalet, hvor hun undergår en større invasiv operation. Få stuer fra hendes, bliver faderen og tidligere sovjetiske spion, Alexander Zalachenko indlagt, med et alvorligt sår fra et øksehug i ansigtet.

På gerningsstedet lykkedes det, med hjælp fra en inkompetent lokal-betjent, muskelbundet og morderen Ronald Niedermann at flygte. Politet står nu med en mildest talt forvirrende sag på hånden, som det kommer til at kræve et bredt samarbejde mellem politiet, Millenniums redaktion, Säpo og Milton Security at redde ud – men som møder uventet modstand fra egne rækker.

Da Lisbeth Salander og mere vigtigt, hendes far, nu er kommet i det offentliges og mediernes søgelys, må den hemmelige afdeling i Säpo, kendt som Sektionen for Speicalanalyse, handle hurtigt for at sikre at den over 30 år gamle hemmelighed om den sovjetiske afhopper forbliver intakt.

Imens må Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist endnu engang arbejde sammen, omend på lidt utraditionel vis, for at rense Lisbeths navn og én gang for alle få hele den frygtelige sandhed frem. En historie som går tilbage lang tid før Salander blev født og inkluderer både staten og det svenske sikkerhedspoliti, i et stort miskmask af konspirationer og skjulte dagsordener.

Har man læst de to første bøger i Larssons Millennium serie, bør man ikke være i tvivl om at han er strålende forfatter. Larsson formår at skrive en vaskeægte page-turner på 671 sider, der som sædvanlig inkluderer både lange beskrivelser af personligheder og institutioner, men gør det på en måde så det hverken føles tørt eller kedeligt og i stedet er med til at gøre historien så meget mere virkelighedstro.

Med forgængeren, Pigen der legede med ilden, blev man efterladt med en cliffhanger-slutning af de helt store og en masse løse tråde. At få samlet alle disse tråde må derfor ses som målet for den tredje bog, og det er lykkedes ganske godt.

Når man når til bogens sidste side, er det såldes med en tilfredsstillende følelse af at have fået historien afsluttet og at være kommet hele vejen rundt om hovedpersonerne. Samtidigt er der dog en tom følelse over at være færdig med en mesterlig trilogi, som man ved med alt sandsynlighed forbliver netop det.

Ser man tilbage på Larsson’s tre bøger, er det med følelsen af at have været del af et helt specielt eventyr, der med Luftkastellet der blev sprængt sætter punktum for uretfærdighederne mod Lisbeth Salander. Bogen tilføjer ikke særligt meget til personlighederne Salander og Blomkvist, men gentager derimod oftest blot de karaktertræk man tidligere har fået beskrevet. I stedet er det i denne tredje bog Salanders forhistorie der for alvor bliver roddet op i og som afsluttes med bravour.

Skulle man alligevel spekulere over en potentiel handling i en fjerde bog (som der går rygter om at der ligget et halv-færdigt manuskript til), kunne man forestille sig at der ville blive fokuseret på Lisbeth Salander’s søster, Camilla Salander, som man hidtill kun har hørt omtalt kort, eller evt. hendes online-bekendtskaber i form af Plague og Trinity i Hackers Republic – omend den historie måske kunne blive en tand for nørdet for den gennemsnitlige læser.

Lufkastellet der blev sprængt er en flot afslutning på en spektakulær trilogi og er man ikke kommet igang med serien, snyder man virkelig sig selv for noget. Stieg Larsson’s alt for tidligere død har muligvis haft noget med hans hurtigt opstående popularitet at gøre, men der er ingen tvivl om at hans evner som forfatter var noget ud over det sædvanlige.

Det bør nævnes at Millennium-trilogien er ved at blive filmatiseret. Første bind, Mænd der hader kvinder , får dansk biografpremiere d. 27 februar i år – en film som jeg personligt ser meget frem til, selvom den nok næppe kan leve op til forventningerne :D

Den udgave der ligger til grund for anmeldelsen her, er en helt ny hardback udgave der udkom  her i starten af februar og som i den forbindelse har fået et cover der adskiller sig helt fra både den tidligere indbundne udgave og de andre bøger i serien. Udgivelsesdatoen og cover-designet hænger formentlig sammen med den snarlige film-udgivelse. Selv synes jeg dog at det nye cover er ret grimt, men til gengæld koster den nye udgave kun ca. halvdelen af den gamle, hvilket er værd at overveje da paperback udgaven først kommer på markedet til September.

Anmeldelse af Stieg Larsson’s to andre bøger i Millennium-trilogien her på Bøgerne:

Karakter: 9/10

9 stjerner

Anmeldt udgivelse: Dansk Hardback – ISBN-13: 9788770532679
Originalt Udgivelses år: 2006
Sideantal: 671

Links:

Anmeldelse: John Grisham – The King of Torts

7 februar, 2009 Ingen kommentarer

The King of Torts

John Grisham er en populær amerikansk forfatter og tidligere advokat, som med sine spændende courtroom-dramaer er kongen af sin egen niche bog-genre. John Grishams bøger er solgt i millionvis, siden den første bog, A time to kill, udkom i 1989 og flere af hans bøger er filmatiseret med succes, bl.a. Pelikan Notatet, Firmaets Mand, Juryen og Regnmageren.

John Grisham er også blandt mine personlige yndlingsforfattere og jeg har læst de fleste af hans bøger. Blandt dem jeg ikke har fået læst, var The King of Torts (På dansk: Stjerneadvokaten) fra 2003.

Clay Carter er en 31-årig ung advokat i juraens hovedstad Washington D.C. Her arbejder han, på trods af sin eksamen fra det respekterede Georgetown universitet, på advokaternes bund, som bestukket offentlig forsvarsadvokat (PD = Public Defender) for kriminelle der ikke selv har råd til en advokat. Hans klienter er ofte unge sorte stofmisbrugere, voldsmænd og i ny og næ en morder.

På femte år i det offentlige retssystem er Clay ved at være udbrændt og prøver desperat at undgå  de besværlige sager. Han kan ikke udstå sin kærestes rige forældre som anser ham for en taber og konstant minder ham om det, og han bor i en toværelses lejlighed med en gammel jurakammerat.

På en dag som alle andre, befinder Clay sig på retskontoret, hvor en 20-årig sort mand står anklaget for oplagt mord. I sin uopmærksomhed ender sagen hos Clay, der dog straks prøver at give sagen videre til en anden advokat, men uden held.

Hans nye klient Tequila Watson, hvis sag til at starte med ligner en hver anden mordsigtelse, viser sig dog at være et ganske specielt tilfælde. Tequila har været stoffri i længere tid og har altid undgået vold, alligevel har han med tilsyneladende koldt blod skudt en gammel bekendt i hovedet på klods hold, en handling som Tequila Watson selv ikke kan forklare bevæggrunden for. Da Clay Carter begynder at undersøge sagen nærmere, dukker sære spor frem med forbindelse til den amerikanske medicinal industri, og der går ikke lang tid før han bliver kontaktet af en mystisk "skraldemand" kaldet Max Pace, som giver ham et tilbud han ikke kan modstå.

Hurtigere end han kan nå at tænke sig ordenligt om, bliver han inddraget i et selskab af advokater der lever af masse-søgsmål mod store amerikanske virksomheder, herunder særligt medicin-giganterne. Grådighed og udsigten til store honorarer driver værket,  frem for menneskelig retfærdighed. "Tort"-advokaterne lever af at samle en masse klienter i ét stort søgsmål, hvorved de tvinger de sagsøgte selskaber til at indgå forlig med relativt små erstatninger til hver klient, men hvor de selv skummer fløden og tager sig betalt 1/3 af erstatningen i eget honorar.

Clay der før levede af at forsvare fattige og anså sig selv for at være en moralsk person, ændrer langsomt personlighed da hans livsstil bliver mere og mere luksuriøs – med privat jetfly og hvad der ellers hører til i toppen af samfundet. Hvor han før blot var én ud af Washington’s mere end 76.000 advokater bliver han pludselig rig og berømt og kommer på forsiden af landets store aviser. Men den hurtige success har en bagside og "skraldemanden" Max Pace viser sig at være en lidt anden end hvad han udgav sig for.

Clay Carter er en interessant person, som med sin moralske betænkeligheder forekommer ganske ægte. Hans rise-to-power og efterfølgende fald fra tronen – som betyder at han må give afkald på nogle af sine forbehold over for hvad det vil sige at være et godt og anstændigt menneske, kan de fleste nok nikke genkendende til i deres eget liv, hvor alder, økonomisk situation mv. kan betyde en holdnings ændring man måske før anså som umulig.

John Grisham skriver på en medrivende måde så siderne ofte vender sig selv, også selvom der ikke nødvendigt sker noget voldsomt spændende på alle sider. Faktisk er der ingen rigtige plot-twists eller større overraskelser i bogen, udover den hemmelighed som Clay Carter lærer af Max Pace i bogens begyndelse. Derfra er det én lang fortælling om Clays op og nedture i sit nye og delvist uønskede liv som masse-søgsmåls advokat.

Historien er såmænd god og interessant nok, men snarere end en egentligt spændingsroman, er The King of Torts en moralsk beretning om advokatens Clay Carter liv fra middelmådig til rig og tilbage igen, og om de faldgruber som man bør prøve at undgå hvis man skulle stå i en lignende situation.

Bogens største overraskelse er således at der ikke er nogen rigtige overraskelser. Det er ærgerligt for læsere, der som jeg har læst andre af hans bøger, og som sidder og venter på et alt-omfattende handlings-twist indtil sidste side.  At Grisham alligevel formår at holde en fanget gennem de næsten 500 sidder som denne paperback udgave fylder, må derfor tilskrives hans evner som forfatter snarere end spænding i handlingen.

The King of Torts er langfra John Grisham’s bedste bog. Er man til romaner med Jura som omdrejningspunkt eller har man læst andre af Grisham’s bøger, kan den dog godt læses, men forvent ikke et mesterværk. Skal man igang med sin først John Grisham bog, vil jeg uden tvivl foreslå at man istedet starter med en hans bedre værker. F.eks. The Runaway Jury, The Firm eller The Partner som alle er et eller flere nivauer bedre og for alvor viser hvorfor Grisham er mesteren inden for genren.

Karakter: 6/10

6 stjerner

Anmeldt udgivelse: Engelsk paperback- ISBN-13: 9780099416173
Originalt Udgivelses år: 2003
Sideantal: 496

Links:

Categories: Drama, Spænding Tags: ,